کاهش احتمال خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

برای کم کردن ریسک مرگ ناگهانی نوزاد چه باید کرد؟

در سال تعداد زیادی نوزاد در خواب، به دلیل سندرم مرگ ناگهانی می‌میرند. با این حال برخی از علل مرگ و میر نوزادان در خواب، به دلیل محیط خواب نا امن و در واقع فشردگی و خفگی نوزاد اتفاق می‌افتد. با این وجود راهکار هایی وجود دارند که به واسطه آن ها والدین می‌توانند کودک خود را در خواب ایمن نگه دارند. لازم به ذکر است که توصیه هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، بسته به شرایط پزشکی نوزاد ممکن است متفاوت باشد. 

سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS چیست؟

به این دلیل که این نوع مرگ در نوزادان به هنگام خواب رخ می‌دهد، به مرگ گهواره ای نیز شناخته می‌شود. این سندرم در سن کمتر از یک سال در نوزادان رخ می‌دهد و هیچ علائم هشدار دهنده و آشکاری ندارد. بیشترین میزان بروز این عارضه در سن 2 الی 4 ماهگی نوزاد رخ می‌دهد و با علل دیگر مرگ و میر نوزادان در خواب، علائم یکسانی دارد. در مورد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، نکاتی هست که لازم است بدانید؛

این سندرم، مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح است که در نوزادان زیر یکسال مشاهده می‌شود.

. دلایل دقیق برای بروز این سندرم، برای محققان روشن نیست.

. برای جلوگیری از بروز این سندرم در نوزاد خود، مراقبت های دوره بارداری را جدی بگیرید و سیگار نکشید. همچنین تا حد امکان نوزاد را از شیر خود تغذیه کنید. 

. تا 6 ماهگی نوزاد، او را در اتاق خود، اما در گهواره یا تخت خودش بخوابانید.

سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS چیست؟

مقاله پیشنهادی : جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

نوزادانی که بیشتر از سایر نوزادان در خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان قرار دارند.

تا به امروز، دلیل قطعی و حتمی برای بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادان پیدا نشده است و به همین دلیل است که این طور برداشت می‌شود که (نوزادی در معرض مرگ به دلیل ابتلا به این سندروم است که عوامل خطر متعددی را هم زمان داراست). مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم، می‌توانند از علل بروز سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان شوند؛

مشکلات عملکرد مغز: این مورد در صورتی تاثیر گذار است که قسمتی از مغز که تنفس و بیداری را هنگام خواب کنترل می‌کند، در نوزاد دچار مشکل شود.

تفاوت در ژن ها: برخی از ژن ها در کنار شرایط محیطی خاص، می‌توانند باعث بروز سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان شوند.

مشکلات عملکردی قلب

عفونت: در برخی از نوزادانی که به واسطه سندروم مرگ ناگهانی فوت کرده اند، عفونت تنفسی قبل از مرگ مشاهده شده است و بیشتر در فصول سرد سال شایع است.

مقاله پیشنهادی : در هفته اول زایمان انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

چه عواملی باعث بروز سندروم ناگهانی مرگ نوزاد می‌شوند؟

عوامل خطر برای مادر:

جوان بودن و بارداری در سن کم

مصرف دخانیات و سیگار در دوران بارداری

استفاده از الکل یا مواد مخدر دیگر در دوران بارداری

عدم مراقبت مادر حین زایمان

عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر

عوامل خطر برای کودک:

تولد زودتر موعد

وزن کم نوزاد هنگام تولد

خوابیدن نوزاد روی سطوح نرم و یا خوابیدن روی شکم

خوابیدن نوزاد با پتو یا بالش بزرگ

وجود دود سیگار در اطراف نوزاد (دود دست دوم)

چه عواملی باعث بروز سندروم ناگهانی مرگ نوزاد می‌شوند؟

راهکار های مفید در پیشگیری سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

مراقبت های بارداری را جدی بگیرید: در دوران بارداری لازم است که رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از دخانیات پرهیز کنید و الکل یا داروی بدون نسخه پزشک (در دوران بارداری) مصرف نکنید. رعایت این موارد، با کاهش دادن احتمال تولد نارس و کم وزنی نوزاد پس از تولد، احتمال ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

 

نوزاد را هنگام خوابیدن به پشت بخوابانید: توجه داشته باشید که بجز در شرایطی که پزشک تجویز می‌کند(معمولا به خاطر بیماری معده)، کودک را تا یکسال به پهلو یا شکم نخوابانید.

 

نوزاد را در بیداری، در حالت های مختلف قرار دهید: در حضور یک فرد بالغ و بزرگسال، مدتی کودک را روی شکم بخوابانید و همچنین توجه داشته باشید که کودک نباید به مدت طولانی روی یک صندلی بنشیند و یا در گهواره تکان بخورد. با رعایت این نکات، به رشد کودک کمک کرده و از بد فرم شدن سر او جلوگیری می‌کنید.

 

از ملافه مناسب استفاده کنید: تا هنگامی که کودک شما به سن یکسال نرسیده است، نباید از پتو و بالش بزرگ و تشک نرم در گهواره او استفاده کنید. در نظر داشته باشید که تشک کودک باید سفت باشد و روی آن یک لایه ملافه نازک با جنسیت مرغوب پوشانده شود.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تشک و بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

نوزاد را بیش از حد نپوشانید: کودک را به صورتی گرم نگه دارید که دچار تنگی نفس نشود. همچنین دمای اتاق کودک باید به گونه ای باشد که کودک احساس راحتی داشته باشد و مجبور نشوید به وسیله پتو روی کودک فشار اضافه ایجاد کنید یا این که صورت و سر کودک را بپوشانید.

 

نوزاد را نزدیک خودتان بخوابانید: ممکن است این کار را امری غلط بشمارید، اما آکادمی اطفال آمریکا توصیه کرده است که نوزاد را در تخت خواب خودش اما در اتاق خودتان بخوابانید. بین 6 ماه الی یک سال این روند را ادامه دهید.

 

در صورتی که نوزاد شما تخت مخصوص خودش را ندارد، او را به همراه سایر فرزندانتان در یک تخت قرار ندهید: به طور کلی نباید نوزاد را کنار خودتان بخوابانید و یا تخت او را با سایر فرزندان به صورت اشتراکی در نظر بگیرید. همچنین تخت مشترک برای دوقلو ها توصیه نمی‌شود. اما می‌توانید برای آرام کردن نوزاد خود، او را روی تخت خود ببرید و پس از به خواب رفتن نوزاد، او را به تخت خودش منتقل کنید.

راهکار های مفید در پیشگیری سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

اطراف نوزاد خود سیگار نکشید: پس از تولد نوزاد نباید در مجاورت او سیگار بکشید. نوزادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد، علاوه بر افزایش احتمال بروز سندروم مرگ ناگهانی، بیشتر از سایر کودکان به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی مبتلا می‌شود.

 

واکسیناسیون کامل نوزاد و معاینه نوزاد به صورت مرتب توسط پزشک، خطر ابتلا به این سندرم را کاهش می‌دهد.

حداقل تا 6 ماهگی نوزاد خود، او را از شیر مادر تغذیه کنید: این امر تا 50 درصد، خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

 

از پستانک برای خواباندن نوزاد استفاده کنید.

 

به نوزاد زیر یکسال خود عسل ندهید. در عسل بوتولیسم و باکتری هایی وجود دارد که ممکن است برای نوزاد خطر آفرین باشد.

در انتها توصیه میکنیم که حتما بلاگ اهمیت بررسی تنفس نوزاد در خواب را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی